Lønmodtagernes Feriemidler

Lønmodtagernes Feriemidler

Indberetning

I skulle indberette feriepenge for alle medarbejdere for overgangsåret fra 1. september 2019 til 31. august 2020.

Indberetning for overgangsåret

I kan stadig foretage supplerende indberetninger for overgangsåret. Det kan fx være feriepenge af bonus, der ikke kunne opgøres inden den 31. december 2020. Indberetningerne skal foretages enten via lønsystem eller eIndkomst. 

Har jeres medarbejder fået alle sine indefrosne feriepenge udbetalt ved ansøgningsrunderne i 2020 og 2021, kan I dog ikke længere foretage ændringer, der reducerer medarbejderens indefrosne feriepenge.

Få hjælp til at indberette  

Hvis I bruger et lønservicebureau eller lønsystem, kan I kontakte henholdsvis bureauet eller udbyderen af lønsystemet, hvis I har brug for hjælp til at indberette.     Hvis I plejer at indberette direkte i eIndkomst, skal I også gøre det fremover.

Indberet feriepenge i eIndkomst

Læs mere om, hvordan I bør have indberettet for de forskellige medarbejdertyper: 

Ret i indberetninger

I kan i visse tilfælde stadig rette i de feriepenge, I indberettede for perioden 1. september 2019 - 31. august 2020.  

Hvis I skal indberette reguleringer i feriepenge, kan det gøres samlet for de forkerte indberetninger. I indberetter reguleringer via eIndkomst hos Skattestyrelsen. 

Bemærk, at hvis I retter i indberetningerne eller foretager supplerende indberetninger, får jeres medarbejdere et brev om det. Medarbejderen skal godkende indberetningen, før den får effekt for de indefrosne feriepenge, der er registreret i fonden. Hvis medarbejderen ikke godkender eller afviser ændringen inden fristen, bliver den automatisk afvist.

Frist for at rette i og supplere indberetninger

Der er som udgangspunkt sidste frist den 30. juni 2025 for at rette i indberetningerne og foretage supplerende indberetning.

Har I senest 30. juni 2025 indledt fx en fagretlig sag, civilretlig sag eller henvendt jer til FerieKonto, kan I indberette ændringen, når sagen er afsluttet. Vi skal modtage jeres indberetning senest 4 måneder efter datoen for afgørelse eller dom i sagen. Vi kan kræve, at I dokumenterer, at sagen er indledt senest den 30. juni 2025.

Særlig frist for negative indberetninger

Har jeres medarbejder fået alle sine indefrosne feriepenge udbetalt ved ansøgningsrunderne i 2020 og 2021, kan I ikke længere foretage ændringer i indberetninger, der reducerer medarbejderens indefrosne feriepenge. Fristen for negative indberetninger i den situation var den 28. februar 2022. I kan fortsat foretage supplerende indberetninger, indtil 30. juni 2025. Se Frist for at rette i og supplere indberetninger Har I senest den 28. februar 2022 indledt fx en fagretlig sag, civilretlig sag eller henvendt jer til FerieKontos Feriesagsteam, kan I indberette ændringen efter fristen. I skal så sende afgørelsen ind som dokumentation for, at afklaringen er indledt senest den 28. februar 2022, og at afgørelsen medfører en reducering af medarbejderens krav på feriepenge. Det skal jeres medarbejder gøre

Medarbejderen, som ændringen vedrører, får besked om, hvor meget I har indberettet. Medarbejderen skal godkende eller afvise ændringen inden 28 dage. Hvis medarbejderen ikke godkender eller afviser ændringen inden fristen, bliver den automatisk afvist.

Ændringerne til indberetningen skal være godkendt af medarbejderen, inden den kan ses på Borger.dk under "Se dine feriemidler".

Længere nede på siden kan I læse, hvad der sker, hvis en ændring bliver afvist. Det skal I gøre 

Når I indberetter en ændring, skal I angive den samme lønperiode som ved den oprindelige indberetning, som ændringen vedrører. I skal lave en ny indberetning med præcis samme oplysninger, men med modsat fortegn på beløb og feriedage.     Når I laver supplerende indberetninger, kan de indberettes samlet. Perioden for de samlede reguleringer må ikke ligge udenfor overgangsåret. Dispositionsdato angives som den dato, hvor jeres ændring indberettes. 

Ved medarbejders død

Hvis en medarbejder afgår ved døden, er det os, der udbetaler feriepengene til boet. I skal ikke rette i de indberettede feriepenge.

Frist for negative indberetninger

I efteråret 2020 og foråret 2021 kunne lønmodtagere få udbetalt de indefrosne feriepenge. Derfor er der ændret i reglerne for jeres rettelser til tidligere indberetninger. Der var en særlig frist for indberetninger, der nedskriver (reducerer) medarbejdernes feriepenge.   

Fristen var den 28. februar 2022. 

Hvis medarbejderen har fået alle indefrosne feriepenge udbetalt ved ansøgningsrunderne i 2020 eller 2021, kan I efter den 28. februar 2022 ikke foretage en indberetning, der nedskriver de feriepenge, I tidligere har indberettet. I vil altså fortsat kunne ændre i indberetningerne, hvis det medfører en forhøjelse af de indberettede feriepenge. 

Medarbejderen skal stadig godkende alle indberetninger, før de slår igennem på deres opsparede feriepenge. 

Har I senest den 28. februar 2022 indledt en afklaring af feriepengenes størrelse ved fx en fagretlig sag, civilretlig sag eller ved henvendelse til FerieKontos Feriesagsteam, kan rettelsen indberettes efter fristen. I skal så sende afgørelsen ind som dokumentation for, at afklaringen er indledt senest den 28. februar 2022, og at afgørelsen medfører en nedskrivning af feriepengene. 

Afvist ændring til indberetning

Hvis en medarbejder har afvist jeres indberetning, eller ikke reagerer inden fristen på 28 dage, skal I vurdere jeres indberetning igen. I har 14 dage til at reagere på det brev, I har modtaget.     Hører vi ikke fra jer inden for de 14 dage, kan medarbejderen få det oprindeligt indberettede beløb udbetalt. Jeres seneste ændring gælder ikke, og I hæfter for jeres oprindelige indberetning. 

I skal trække indberetningen tilbage i jeres lønsystem eller eIndkomst for at nulstille.     Herefter kan I tage en dialog med jeres medarbejder og eventuelt lave en ny indberetning.  

Indsend dokumentation, hvis I fortsat er uenige

Hvis I fortsat er uenige i feriepengebeløbet, skal I indsende dokumentation på, at I er i gang med at afklare, hvor mange feriepenge medarbejderen skal have.  

Dokumentation er fx:  

  • udvekslede dokumenter i en fagretlig sag 

  • kopi af en stævning  

  • jeres henvendelse til FerieKontos Feriesagsteam.  

I skal sende dokumentationen til Lønmodtagernes Feriemidler:

Skriv til Lønmodtagernes Feriemidler

Lovgivning mv.

Her kan I finde lovgivning, klagevejledning og information om, hvordan vi behandler personoplysninger.

Juridisk vejledning

Hvis du er utilfreds eller vil klage

Er du ikke tilfreds med den behandling, du har fået, er du velkommen til at kontakte Lønmodtagernes Feriemidler.

Sådan behandler vi personoplysninger

Her kan du læse, hvilke oplysninger Lønmodtagernes Feriemidler behandler, hvordan oplysningerne behandles, og hvilke rettigheder du har i den forbindelse.

Læs mere om behandlingen af dine personoplysninger

Opdateret 06.12.2024